Geir WernerSykkel

Pariserdekk

Geir WernerSykkel
Pariserdekk

Har nettopp limt mitt første Pariserdekk med TAPE. Ja ikke med klissete, stinkende (noen liker lukta) lim som søles overalt. Pariserdekk er dekkene proffene og de meste entusiastiske (og svermeriske muligens, som meg) bruker.

Det er et dekk som er håndsydd, med en slange inni og som må limes fast på hjulet for å ikke skli av. Clinchers (dekk og slange som 97% av all bruker) er vel mer praktisk - (kommer tilbake til det) men fremdeles lever jeg i troen på at pariserne ruller bedre og gir bedre "veifølelse". Alt dette ting som ikke påvirker mine prestasjoner særlig da jeg verken er proff eller på høyt nivå i min klasse, MEN, følelsen av godt utstyr, av godt sykkeltøy, en hjelm som sitter uten at du merker den, briller som bare er der, men du glemmer at du har dem på, en ramme som er så stiv at du kjenner det minste tråkk går rett i hjulet og ikke forsvinner i ramma, slike ting, det er nesten halvparten av sykkelopplevelsen. For meg.

Tilbake til pariserdekk. Den vanlige måten å feste dem på er en omstendelig limeprosses som er slik: 

Et lag lim på hjulet. La tørke. Et lag lim på dekkets innside(et lag med stoff som suger limet godt inn), La tørke. Så lag to med lim på hjulet. La tørke. Lag to på dekket. La tørke. Så lag tre på hjulet. Ikke la det tørke helt. Bruk så mild tvang for å tre dekket rundt hjulet og rett det opp slik at det er jevnt (derfor lurt med vått lim på, så man kan vri forsiktig på dekket til det sitter perfekt. Pump opp dekket med høyt trykk som sikrer god kontakt mellom de to lagen lim. LA tørke. Helst over natta.

Det er kortversjonen for "die-hard" liming. Nå har jeg sett videoer fra proffe mekaniker som limer kun to ganger. Bare på hjulet og når de setter på dekket så er andre runde lim helt vått og de pumper opp dekket slik at dekk og hjul nærmes sveises sammen av trykk. Må stå over natta. 

I går da jeg byttet pariserdekk på bakhjulet gjorde jeg det slik:

Av med gammelt dekk, noe som er litt jobb da det satt som fanden. Vaske vekk gammelt lim med Aceton, pusse forsiktig med 180 sandpapir, vaske støv med Aceton igjen. Så brukte jeg en tape fra Tufo som jeg la rundt hjulet. Det ble liggende limt på med en stripe plast på oversiden der det er lim som skal feste seg til dekket. Når dekket er strekt (gjennom å ha vært pumpet fult av luft et døgn) kunne det tres på og justeres mens det hvilte på plasten over limet. Når dekket satt fint pumpet jeg det litt opp, og dro forsiktig av plasten så limet kom i kontakt med dekket. Når all plast var fjernet pumpet jeg 9 bar luft inn og lot det stå en times tid. 

Deretter slapp ejeg ut litt luft og tok en tur til Birkeland. Kjørte på høyere lufttrykk enn vanlig, men det var fordi jeg ikke stolte helt på at dekka skulle sitte godt nok med tape. 

 

MER OM SYKKEL: