Geir Werner Hagen

Progress!

Geir Werner Hagen

ill:geirwerner

Jeg er voldsomt inne i en GTD-periode nå, og leser masse blogger med tips om hvordan man er mest effektiv i forhold til alle oppgaver som står i kø.

GTD, Get Things Done, kan strengt tatt kortes ned til å lage en to-do-list og følge den.Helst punk for punkt. Skal ikke gå så dypt inn i GTD, men kan forklare hvordan jeg bruker systemet

Jeg bruker et program på Macen og på iPhone, som heter Things. Da er alltid Macen og iPhone synkronisert på hav jeg har gjort av oppgaver og hva som gjenstår. Jeg bruker stort sett kun tre typer av to-do i dette systemet:

  • Today - Dette er den viktigste varianten for meg. Her velger jeg ut hva som skal gjøres i dag. For å få gjort dette er det viktig å begrense valget av oppgaver, ja det er nesten halve poenget med GTD - å luke ut unødvendige oppgaver og begrense dem til noe som er gjennomførbart. Målet er å alltid få krysset av hver eneste oppgave for dagen, Today.
  • Inbox - Her skriver jeg kort inn om oppgaver som kan/bør gjøres om ikke altfor lenge (fra noen dager til noen måneder fram i tid). 
  • Someday - Idéer til gud vet hva dukker opp hos oss alle, til enhver tid. Dessverre går de fleste av disse i glemmeboka og for å unngå det pleier jeg å skrive sånne ideer i "Someday". Eks. et kusntig vannspeil jeg skulle lage under det ene stuevinduet. Har ennå ikke fått gjort det, men ideen ligger lagret under Someday og VIL bli fullført en gang.

Et tips jeg fant på en blogg gikk ut på å klistre opp alle sånne to-do-lapper som er ferdige på veggene for å minne seg selv på at man faktisk har fått gjort noe! (Har foreløpig skrevet dette opp under Someday da de fleste av mine to-do lister nå ligger på Macen og iPhone...)

 

Designer, koder og skriver. Tar oppvasken for å vaske opp.