30 dager...

13/06/2010

... eller : hvordan å endre dine vaner varig.

De fleste hverdager er en rekke vaner som utspilles i løpet av dagen, vaner vi har tillagt oss over tid, oftest uten å være bevisst på hver enkelt vane. Vaner kan heldigvis endres, selv om det kan virke vanskelig tilå begynne med.

Psykologien har lært oss at der er ca. 30 dager vi mennesker trenger for å legge til oss en vane. (Enkelte kommer også med mer magiske tall som 21 og 66 dager - your mileage may vary... men vi holder oss til 30 dager her...)  Altså, hvis du vil bli kvitt en dårlig vane, eller legge til deg en god vane bør du holde ut i minst 30 dager så har handlingen blitt en vane (selvsagt med masse forbehold...). Personlig har jeg et godt eksempel med at jeg begynte med spinning i vinter. For å komme i form og som en bi-effekt gå ned i vekt. Da tenkte jeg allerede på at hvis jeg bare holdt ut over en måned ville det ha blitt en vane å trene. Dette har faktisk vist seg å virke. På fire måneder har jeg hatt 71 spinningtimer! (pr. i dag). Nå er jeg helt avhengig av å trene minst4-5 ganger i uka. Det er en vane jeg kan leve med!

Jeg har mange andre vaner jeg vil, eller må forandre på, som f.eks. at jeg må slutte å legge meg så sent som jeg gjør. Da jeg allltid våkner mellom 06.00 og 07.00 uansett hvor sent jeg legger meg blir det mange timer "søvn-underksudd" i løpet av et år. 

Fra 1. august skal jeg derfor begynne med forskjellige "30 dagers-prosjekt" som går ut på i 30 dager å gjøre, eller om man vil, unnlate å gjøre noe bestemt.

Eksempler på 30-dagers prosjekt jeg kan tenke meg å begynne på i høst:

  • Legge meg før kl. 23.00
  • Ikke bruke sukker 
  • Lese 10 bøker
  • Sykle rundt Grimenes hver dag  (September)
  • Holde huset ryddig (ikke perfekt, men ryddig - hele tiden)
  • Bruke 1 time i hagen hver dag
  • Meditere 15 minutter hver dag
  • Ikke se på TV (har bare NRK, som jo er best, men heller ikke se nedlasta tv-serier eller filmer på Macen)

...  Noen flere forslag?

 

PS! Jeg kommer tilbake med en artikkel omhvordan man skal gjennomføre "endring av vaner" om ikke lenge.